الجمعة، 4 يناير 2008

إوعى حد يفهمني صح

انتهت ليلة رأس السنة .. و تجاوزنا نقطة التحول أو المسافة الفاصلة أو المعبر بين عامي 2007 و 2008 .. و أفقنا من دوامة التمنيات و غيبوبة أحلام اليقظة و التي أغمضنا فيها أعيننا عن ما حدث في عام 2007 ، لنتمنى أن نفتحها على ما هو أفضل في عامنا الجديد .. عام 2008
و فتحنا أعيننا ببطء و حذر.. يعترينا خوف في أن يتكرر ما يحدث كل عام .. و قد كان .. فقد فحنا أعيننا لنجد كل شيء
كما هو ، لم يتحرك قيد أنملة .. لنتأكد بما لا يدع مجالا للشك أن التمني بلا إرادة و قدرة على تغيير الوضع القائم الغير مرضي ، يعد نوعا من أحلام مبنية في الهواء لا تلامس أرض الواقع و لا تتحول من مجرد حلم هلامي إلى حقيقة متجسدة قثائمة نلمسها بأيدينا ، كما ذكرنا في البوست السابق بعنوان : أماني في عينين يائستين ، و على لسان الرئيس المصري السابق القائد محمد أنور السادات في أول خطاب له بعد حرب أكتوبر و أمام ممثلي الشعب في مجلسهم
عاهدت الله و عاهدتكم ، على اني لن ادخر جهدا ، و لن اتردد دون تضحية ، مهما كلفتني ، في سبيل ان تصل الامة الى وضع ، تكون فيه قادرة على رفع ارادتها الى مستوى أمانيها .. ذلك أن اعتقادي دائما ، كان و لا يزال .. أن التمني بلا
ارادة نوع من أحلام اليقظة ، يرفض حبي وولائي لهذا الوطن ، ان نقع في سرابه أو في ضبابه
كان أول ما باغتني و إياكم - بكل تأكيد - تلك الوقاحة الإسرائيلية المعهودة ، فبعد ما لا يزيد عن 48 ساعة من لقاء وزير الحرب الإسرائيلي و رئيس الوزراء الأسبق إيهود باراك ، لقاءه بالسيد الرئيس محمد حسني مبارك في القاهرة وكعادتهم يمضي في حديث سفيه عبر وسائل الإعلام الاسرائيلية ، ليطعن في رمز دولتنا و رئيس جمهوريتنا واصفا إياه بالضعف و عدم القدرة على السيطرة على الأجهزة الأمنية في عبارات سخيفة تحمل أسوء النوايا في محاولة رخيصة لتفكيك وحدة وطننا و بث بذور الشقاق بين أجهزته الأمنية و إثارة قلاقل لا مستفيد من وراءها إلا عدونا الرابض و المتربص دوما بنا و هو إسرائيل
لن يشفع لباراك مبرراته في قوله هذا من غضبه من السماح للحجاج الفلسطينين بالدخول للاراضي الفلسطينينة من معبر رفع أو غيره و لن يشفع لأولمرت الذي يمضي فيقول فيما نقلته جريدة "السفير" اللبنانية عن أولمرت في مقابلة مع صحيفة "جيروزاليم بوست" الإسرائيلية قوله :" عندما أفكر في ما يمكن أن تكون الأمور لو أننا نتعامل مع أشخاص غير مبارك، أصلي يومياً من أجل سعادته وصحته". فماذا تريد إسرائيل من الرئيس مبارك
لم أكن لأحب أن أكتب في مدونتي موجة أي مقال سياسي فقد عددتها لتكون نزهتي من واقع الحياة المؤلم و لكني لم أحتمل و أنا أرى من يرمي بالهراءات تلك و هذا السفه في الهواء و دونما ديبلوماسية أو أدب سياسي مع رئيس دولة من أكبر الدول العربية في محاولة إستفزازية رخيصة لبث بذور الشقاق بين الاجهزة الامنية المصرية .. ربما لتستمتع إسرائيل بملحمة دموية كتلك التي صنعتها و أخرجتها إسرئيل بين الفصائل الفلسطينية و أجهزتها الأمنية
سيدي الرئيس.. وسط ما يمكن أن نعاني منه من ظروف اقتصادية و اجتماعية غير مرضية .. ندهوك أن لا تهزك تلك الدعاوى و هذا الهراء .. و أن لا ترد على ما يقال .. فيغدو هباء هباء هباء .. و يا جبل ما يهزك ريح
أما الحقيقة الثانية التي أفقفت عليها بعد أغماءة لذيذة في أماني العام الجديد .. فكانت امتحانات الترم الأول في الماستر
و كما أطلب دعواتكم جميعا لي و لإخواني الطلاب في الامة الاسلامية اسرها
فأردت أن أنشر و لأول مرة هذه الأبيات التي ألفتها و رافقتني طيلة إمتحاناتي و خاصة في الاربع سنوات التي قضيتها في المدينة الجامعية بالقاهرة حيث كانت تلك الأبيات دائما ما تواجه أي قادم الى باب غرفتي الصغيرة الناءية المنزوية في أيام الامتحانات فقط بالطبع و هي
لا تطرق الباب إن الباب موصود
و لا تنادي فإني غير موجود
و لا تقولن أن البخل معدننا
فإن هذا حديث بإس .. مردود
فالجود شيمتنا و العدل معدننا
و الخير صورتنا والفضل و الجود
لا تطرق الباب ان الباب موصود
و لا تنادي فإني غير موجود
قدامي عشر أيام خارج المدونة ركزوا في الابيات و معانيها
و إوعى حد يفهمني صح

هناك 21 تعليقًا:

  1. لا تطرق الباب إن الباب موصود
    و لا تنادي فإني غير موجود
    و لا تقولن أن البخل معدننا
    فإن هذا حديث بإس .. مردود
    فالجود شيمتنا و العدل معدننا
    و الخير صورتنا والفضل و الجود
    لا تطرق الباب ان الباب موصود
    و لا تنادي فإني غير موجود

    ههههههههه حلوة الابيات دى جدااااا

    ولايقة على امتحانات كليتنا بالذات وخصوصا فى المدينة الجامعية لانى سمعت من صحباتى ان الواحد لو مخدش موضوع المذاكرة ده بحزم هناك الموضوع حيبقى بتاع خالص

    يلا بالنجاح والتوفيق يارب ومش حنادى ياسيدى عشان مش موجود
    :D

    ردحذف
  2. آدي اول واحد فهمني صح
    هو ده اللي كنت خايف منه
    لا و مين
    انسانة
    !!!!!!!
    نورتي يا انسانة
    شكرا لتعليقك

    ردحذف
  3. أن التمني بلا
    ارادة نوع من أحلام اليقظة

    كلام في الصميم

    محتاج إعادة نظر بكل تأكيد

    دمت بكل الخير

    ردحذف
  4. على فكرة..سنة 2008 كدة من بدايتها سنة مش عاطفية خالص

    ردحذف
  5. السلام عليكم

    احنا فى الهوا سوا الحمد لله امتحان امبارح كان حلو اوى وعقبال الباقى

    ربنا حيوفقك ان شاء الله بس انت اعمل اللى عليك وتوكل على الله

    ردحذف
  6. فالجود شيمتنا و العدل معدننا
    و الخير صورتنا والفضل و الجود
    ههههههههههههه
    اضحكتنى
    الابيات جميله
    وبجد الجود شيمتنا والا مكنش بقت الجامعه دار مسنين
    تحياتى
    علاء

    ردحذف
  7. "..فماذا تريد إسرائيل من الرئيس مبارك.."
    .
    .
    .
    لا شئ..فقط كل خير..!!

    دمت بخير

    ردحذف
  8. بارك الله فيك ووفقك لما فيه الخير
    أبيات جامدة بجد
    وكل عام وانت بخير
    تحياتي لك

    ردحذف
  9. ماشى ياسيدى مقبوله منك مع انى انا اصلا متغاظه لوحدى

    على فكره انا حخلص يوم23 بردو
    والخبر التانى انى حسافر السعوديه يوم اما 25 او 27 على حسب

    ادعيلى يا احمد اصلى انا بجد مخنوقه اوى واول سنه ما ذاكرش كويس مع انها اصعب سنه السنه اللى فاتت جبت جيد جدا بس مش واضح السنادى

    فى حاجات كتير اوى تعبانى وفى هم على قلبى والله اللى مصبرنى انى ان شاء الله حعمل عمره قريب وحرتاح

    ادعيلى ربنا يفك كربى
    اختك توكا

    ردحذف
  10. بالسيد الرئيس محمد حسني مبارك في القاهرة وكعادتهم يمضي في حديث سفيه عبر وسائل الإعلام الاسرائيلية ، ليطعن في رمز دولتنا و رئيس جمهوريتنا واصفا إياه بالضعف و عدم القدرة على السيطرة على الأجهزة الأمنية في عبارات سخيفة تحمل أسوء النوايا في محاولة رخيصة لتفكيك
    هذا هو مبارك صغر نفسه قدامهم فهان فى اعينهم هو اللى سمح لنقسه بكده ولسه هيعملوا فيه اكثر من كده اسرائيل اللى يطاطلها تعمل فيه اكتر من كده
    تحياتى لك ولاء

    ردحذف
  11. ما تقلقش؟..فاهمين غلط...
    !!

    :D

    تحياتى على البوست الجامد..

    ردحذف
  12. انا فهمتك صح على فكرة
    بس مش هاقول لحد
    المهم انا جيت اهه علشان اعتذرلك على اعتقادى انك بنوتة وانت فى الحقيقة رجل والرجال قليلون
    الابيات حلوة جدا
    تسلم ايدك
    اختك حيخة

    ردحذف
  13. أولا تمنياتى بالتوفبق و النجاح
    ثانيا كلامك صح الصح فلا فائدة من التمنى بدون إرادة و فعل

    أما عن المدينة الجامعية فلى فيها ذكريات كثيرة جدا أظنها تكفى لتأليف مجموعة قصصية بها المضحك و المبكى و بصراحة كانت تجربة مميزة فى حياتى . فتحياتى لكل المدينجية القدامى و الحاليين و الجدد

    ردحذف
  14. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  15. صباح الخير يااحمد
    شكرا لمرورك علي مدونتي ولرأيك الطيب
    انا هقول رأي في مدونتك بس بالليل بإذن الله لما ادخل
    انا قريت الابيات جميلة اوي طبعا
    عارف انا قريتها كتير عشان اطلع اللغز بس مش لاقية؟اعتقد اني فهمتها صح بس ازاي انت قافل بابك وانت ابو الجود..وانت بتقول بنفسك انا مش موجود..يبقي انت موجود
    .....
    ههههههههه
    لخبطتني اصل انا بدور علي الثغرات
    .....
    ربنا يوفقك في الامتحانات ويفتح ابواب رزقك..ومش مشكلة بقي باب البيت او المدينة زي مافهمت يتقفل
    الله حافظ
    دودو

    ردحذف
  16. هههههههه والله مش مزوداها معاه هو يستحقها ونص اقصد الرئيس
    شكرا لردك يااحمد
    ..
    احمد طالبة منك حاجة انا كتبت قصة بليز اقراها وعلق اطمن قصة قصيرة جدا بس كتبها قلبي
    ...
    اتمني اعرف رأيك فيها
    انا عاوزة كل الناس تقراها..يمكن ده تخلف مني لأنها مشاعري وبقل للناس اطلعوا عليها بس عارف لما يبقي الاحساس واخدك
    اهو ده الي حصل معايا عشان كده مصممة ان الكل يشوفها
    ..
    ويارب ايامك كلها حلوة ياسيادة الوزير مش بس ايام المدينة
    ربنا يوفقك يااحمد
    الله حافظ
    دودو

    ردحذف
  17. اولا شكرا جداااااااااااا انك استجبت وعلقت
    ثانيا:ههههههههههههههههههه(-اصل تعليقك ذكي واضحكني
    ...
    شوف ياسيدي انا اساسا بكتب قصص قصيرة ليا اكتر من عقد ونيف من الزمان يعني الكلام بيجي سهل ..بس بشرط اني احسه
    ثالثا:عارف ليه حسيت انها تجربة شخصية؟؟عشان انا لازم اكتب الي حساه وبكتب اجزاء مني..عارف في كل حاجة كتبتها ايدي هتلاقي دعاء او جزء منها
    ...
    كل واحد بيكتب وعاوز الي بيكتبه يبقي حلو لازم يحس بيه قبل ما يشرع في الكتابة
    حكاية قيس انا فعلا بحب الشعر بس والله لما كتبت كلمة تلاقيا كانت لاني حسيتها..وكمان وافقت المعني الي عاوزة اعبر عنه..علي اساس انها لفظ لغة عربية لكن مجاش في بالي قيس..لان كل الكلمات متنقلة عادي لانها لغتنا طبيعي نستخدم مفرداتها
    ...
    انت فهمت انها امه وان الماس هيتسرق وحرامييييي وكده
    هههههههه
    مش عارفة ليه كل لما اجي اكتب حاجة بدي في النص ايحاء للقاريء اني اقصد حاجة تاني..بس انا بحب ده جدا
    ....
    مش عارفة اشكرك ازاي يااحمد..لردك الجميل ولتحليلك ولفهمك واحساسك
    ..
    حاضر هقراها القصة الي قلت عليها انا اساسا في بالليل مدونتين هقراهم للاخر مصممة اوي مدونتك ومدونة تاني جديدة عليا برضه
    ..
    يعجبني سرعة رد الفعل منك
    ..
    ربنا يكرمك يااحمد
    دودو

    ردحذف
  18. هههههههههه
    سحقا لقيسك هذا..سيفي علي رقبته بتار
    احم احم حبة عربي بقي
    ...
    من غير ماتقول انا كمان هضيف طبعا مدونتك من اول لما دخلتها وانا نويت اضيفها
    شكرا كتيييييير يااحمد
    بس برضه انا مسرقتش حاجة والله دي كلمة ياناس وارد وجودها في اي مكان
    ...
    تشرفت بمعرفتك يااحمد
    علي فكرة انا عندي مدونة تاني بس مخبياها عشان مكسوفة حد يطلع عليها عشان ممكن يفهموا غلط اصلها عني وعن مشاعري وبس
    مشاعري في كل حاجة اقصد مش حاجة بعينها
    ...
    المهم انا مبسوطة اوي بوجودك وضحكت اوي من تعليقك بس بلاش اتهام تاني بالسرقة والله انا لما بكتب حاجةلكاتب او شاعر بذكر اسمه عشان حقه
    ..
    بفكر امسح تعليقك بتاع السرقة ..كده يااحمد فضحتنا؟ههههههه
    اوك انا هقوم الوقتي عشان من الصبح هنا تقريبا انا هموت علي الكي بورد ومنمتش من امبارح ولسه ورايا مساعدة للماما وكده
    ...
    بجد والله انا مبسوطة كتيييير بردودك ومنك وبيك ومدونتك وكل حاجة
    ربنا يحفظك
    دودووووووووو

    ردحذف
  19. السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو
    ايه اخبار الامتحانات وايه بس الغيبه دى كلها
    انا بس كنت معديه من المدونه اللى جمبك وقولت اعدى واسلم

    ومالكش حجه بقه بعد يوم 24

    فى انتظار بوست جديد
    ToOoKa

    ردحذف
  20. صباح الخير يااحمد
    اسفة اتأخرت عليك
    ...
    اولا المدونة شكلها العام جميل هادي جدا رغم اللون الاسود بس يمكن لاني بحبه فشايفاه جميل وهادي .المكان مش متخم زي مدونتي وده بيدي فرصة للتركيز اكتر
    ثانيا:موضوعاتك متنوعة ومختلفة
    ثالثا:القصة حلوة اوي انا جسمي تصلب وانا بقراها والله..عارف احلي حاجة ان لها هدف والاسلوب فيها بسيط واعتقد الارقام الي كاتبها فعلية؟لو كان كده يبقي جميل اوي
    مؤثرة وحققت رسالتها انا عاوزة اقوم اتبرع الوقتي صحيح معياش فلوس خاصة بيا بس ربنا ادانا دم متجدد اقدر اتبرع منه
    ...
    عجبني اوي موضوع جمعية الحموم والقصة زي ما قلتلك وذكرك لنظير بوتو وامنيات 2008 الي انا بعتبره عام سيء باين من اوله
    وكل سنة وانتي طيبة يانورا ويارب يارب يكرمك انتي واخوكي احمد
    عجبني اوي اوي موضوع التساؤل ليه احنا مبنعرفش نضحك ولا نفرح بنعرف نحزن وبس
    احمد والله بجد مواضيعك كلها هادفة والاحلي ان ان دمها خفيف معظمها اقصد..والصور موفق في اختيارها
    تمنياتي لك بالتوفيق ومستنية الجديد منك
    الله حافظ
    دودووووو

    ردحذف
  21. موجة كويس انك طرقته(قيس) انا كنت خلاص هجيله
    الشكر متبادل يااحمد
    المدونة التانية هشوف حاضر
    انا بس بخاف السخرية دايما مني عشان كده خبيتها
    شكرا جدا
    تصدق اسم موجة ده جميل اوي انا ممكن اناديك باسم موجة
    يلا اسيبك بخير ياموجة

    ردحذف

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...