الثلاثاء، 29 يناير 2008

أول تاج .. شكرا يا دودو


بسم الله الرحمن الرحيم
أعزائي .. لقد تلقيت هذا التاج الكريم المرصع باللآلئ النفيسة من الصديقة العزيزة دودو محررة مدونة
paranoia, magnetic & dramatic girl

و كان وقعه على نفسي وقع فرح و حبور لثلاثة أسباب :
السبب الرابع إن دا أول تاج يتممرلي من ساعة ما فتحت المدونة في نوفمبر الماضي ، و بعد ما قرأته و بدأت أجاوب على الأسئلة اللي فيه برز سبب آخر لفرحتي وهو إن فيه أسئلة كتير فيه كان نفسي أتسألها وأوضح وجهتي نظري فيها

ما حدش يزعل مني
وأعتذر إن كانت إجاباتي ستكون صادمة للبعض ولكنها على كل حال .. إجاباتي
طبعا صورة البوست ما ترددتش و أنا بأختارها لأول مرة .. الصورة دي إيجابية قوي قوي قوي وهو ده أبو تريكة الإنسان زي ما عودنا رغم ما تعرض له من إنذار في المباراة يهدده في البطولة ورغم إنتقادات الصحافة الاسرئيلية اللي إعتبرته معادي للسامية ( آه لو أعرف سامية دي تبقى مين ؟ ) هو احنا بنحبه من قليل



هل توافق على حذف خانة الديانة من البطاقة الشخصية ؟
لا أوافق

ما رأيك في المثليين ؟ هل هي حرية شخصية ؟ هل توافق على الاعتراف بالمثليين ؟
هل لديك أصدقاء من المثليين ؟
أرى ضمن ما أرى أنه شذوذ عن الطبيعة الإنسانية ، لا تقتصر مضاره على المثليين أنفسهم بل تمتد آثاره إلى من حولهم سواء بانتشار الظاهرة أو إيذاء مشاعر الناس أو التسبب في ضيق الرزق و البركة وهو شيء عمومي يأتي على البلد المنتشر بها هذا الأمر ولا يبقى أسير دائرة المثليين فحسب
بالتالي فهي ليست حرية شخصية و يلزم تقويمها من الحكومة وولي الأمر أو من الأشخاص العاديين بان يقوم كل فرد من يبتلى بهذا الأمر من أهله أو زملاءه و العياذ بالله بدوره في هذا التقويم .. أنا شفتهم في أيام المدرسة و شفتهم في الجامعة وفي المدينة الجامعية بالقاهرة أيام دراستي بالجامعة و في أماكن عامة لكن عمري ما صاحبت حد منهم طبعا لان ده ملعون دنيا ودين ، ولان الشاعر بيقولك :
لاتسل عن المرء وأسأل عن قرينه .. إن القرين إلى المقارن يقرن
ولكن مجمل القول هي ظاهرة لا يمكن إنكارها و إن كنت أرى أن عرضها بتلك التفاصيل في الأفلام هذه الأيام يفسد ويثير الغرائز أكثر مما يطرح حلول لها .
هل تعتقد بوجود اضطهاد للمسيحيين في مصر ؟
لا أعتقد بوجود اضطهاد للمسيحيين في مصر ، وأي حديث عن شيء كهذا يدخل في إطار إحداث قلق في النسيج المكون للشعب المصري لخدمة أطراف أخرى غير مصرية ، ولكن ينبغي أن لا ننسى في غمرة الحديث عن الوحدة الوطنية وحقوق الأقليات في مصر ومنهم الأقباط أن مصر بلد إسلامي تحكمه تعاليم الدين الإسلامي بما تفرضه علينا من أحكام وواجبات يجب على كل من يعيش في إطار هذا البلد احترامها لنعيش في أمان وسلام ، نحترم حق الأقباط في الحرية الدينية ولكن عليهم أن لا ينساقوا وراء تلك الفتن التي يتسبب فيها فريق منهم للمطالبة ببلد علماني يفصل الدين عن الحياة العامة و السياسية فالدين جزء من المكون الثقافي للمواطن المصري ، و الدين الإسلامي هو الدين الرسمي في مصر وهو المصدر الأساسي للتشريع وفق أحكام الدستور المصري في مادته الثانية ووفقا لما استقر في ضمير ووجدان هذا الشعب . ولا أريد أن أتطرق إلى زعمي وجود اضطهاد للمسلمين في العالم أجمع والذي طفت ظواهره على السطح منذ أحداث الحادي عشر من سبتمبر لا ننسى أن الحرب على الإرهاب لم تطل إلا دولا إسلامية وسجناء معتقل جوانتنامو كلهم مسلمون أولئك الذين يئنون تحت وطأة عذاب لا يحتمل منذ خمس سنوات دون محاكمة

من هو الشخص الذي تختار لرئاسة مصر ؟
كنت أتمنى يكون المشير عبد الحليم أبو غزالة لكن عنده 78 سنة وعسكري والمرحلة اللي جاية عايزة واحد مدني يكون رئيس جمهورية وبس و يسيب البلد للناس اللي صح اللي يختارهم بعناية و بالمشورة ممكن نعيش أحسن .

إذا قمت بتأسيس حزب سياسي .. من هم الأشخاص الذين ستقوم بضمهم في الحزب
ليشاركوك في حكم مصر حال فوزك في الانتخابات ؟
في أوروبا و الدول المتقدمة بيكون هناك في الحزب حكومة ظل ، لو نجح الحزب في الانتخابات يكون كل وزير في حكومة الظل جاهز لمهام منصبه في إتقان قائم على التخصص لينتقل إلى حكومة النور ههههههههه وعلى هذا فقد قمنا بتطهير أنفسنا وتولى أمرنا في الحزب رجال نثق في قدراتهم وفي خلقهم وفي وطنيتهم ولا شك أن مصر كلها ستلقى هذا النبأ بالابتهاج و الترحيب .. ( مع الاعتذار لأحمد حمروش كاتب خطاب ثورة يوليو و منه هذه الكلمات ) .. الحكومة كالتالي علما بأننا قد اتخذنا كل مقاييس الكفاءة و الفاعلية من خلال تقليص عدد الوزارات عن طريق دمجها ، والتالي أسماءهم بذرة الوزارة وعلى عاتقهم يقع اختيار الباقي :
أنا طبعارئيس الجمهورية
وأنا طبعا وزير الدفاع و الداخلية والقائد العام للقوات المسلحة
سامحوني .. بس ما اضمنش اخويا في المناصب دي
رئيس الوزراءد. كمال الجنزوري
وزير الاقتصاد و الصناعة و الثروة المعدنية و البترولد. جودة عبد الخالق أستاذ الاقتصاد
وزير الخارجيةعمرو موسى
وزير الثقافة و الإعلامجمال الشاعر
وزير الشباب والرياضةأبو تريكة
وزير المالية و التجارة والتعاون الخارجييند. إسلام عزام أستاذ الاقتصاد
وزير العدل - المستشارة نهى الزيني
وزير الاتصالاتد. أحمد نظيف ( يعود إليها فهو ده أخره صراحة )
وزير التربية و التعليم د. مفيد شهاب
وزير التعليم العالي د. حازم حسني رئيس قسم تطبيقات الحاسب الآلي في كلية الاقتصاد
وزير الصحة د. محمد غنيم أستاذ الكلى الشهير وصاحب انجح مركز في العالم
وزير الأوقافالشيخ محمد حسان
وزير السياحةممدوح البلتاجي
تلك هي الوزارات الهامة و الباقي يتم اختياره من ضمن هؤلاء النخبة

هل توافق على مشاركة كل من : الإخوان المسلمين - الأقباط في الحكم ؟
بالنسبة للمشاركة السياسية فيجب أن تكون بالانتخاب أو الترشيح سواء في مجلس الشعب أو الشورى أو المحليات ، يكون لكل فئة مكونة لنسيج المجتمع المصري حصة معينة ومحددة من مقاعد كلا المجلسين بما يتناسب مع الوزن النسبي لهذه الفئة في المجتمع ، مصر بفضل الله دولة تتمتع بوحدة وتناغم العنصر وهي نعمة و علشان تعرفوا قيمتها شوفوا العراق أو السودان و التشظي القبلي و العرقي الممزق لعرى الأمة ، ففي مصر ، يعتبر الفئة الوحيدة اللي ممكن يكون لها الحق في حصة هيا الأقباط بما يضمن فقط طرح قضاياهم في المجلس ضمن الأطر والحدود الدينية والقانونية للبلد ، أما الإخوان المسلمون ليسوا فئة مشكلة لهذا النسيج فهم ينتمون لكل الطبقات و الفئات فهم ليسوا ذوي مزايا حضارية أو ثقافية أو دينية أو لغوية مميزة فهم مصريون كباقي أفراد الشعب ومسلمون كمعظمه و الخلاف الذي يثور بينهم وبين الحكومة هو خلاف سياسي ، ووصولهم إلى 88 مقعدا في مجلس الشعب كان نتيجة طبيعية لظروف تتعلق بقاعدتهم الشعبية و كذلك تقصير حكومة الحزب ، فلا مجال للمضاهاة بين حالتي الأقباط و الإخوان المسلمون عند الحديث عن المشاركة

في رأيك الشخصي .. ما هي أفضل مدونة على بلوجر قمت بزيارتها ؟
أقتبس الإجابة دي من الزميلة العزيزة دودو صاحبة مدونة paranoia, magnetic & dramatic girl و مرسلة التاج ده للفقير إلى الله أنا المدعو احمد لأقول :
اممممممم أفضل مدونة....والله بجد كل المدونات حلوة طالما كل واحد بيعبر عن نفسه ..
فهي جزء من البشر إلي بيكتبوها..بس في مدونات بحب ادخلها واحس براحة ومدونات لأ..
بس انا مش برد غير علي المدونة إلي تعجبني وارتاح لصاحبها او صاحبتها
بس أضيف على الكلام العظيم ده أني بأحب مدونتين ، ومش بأحب المدونتين ، لاحظوا الفرق و أوعى حد يفهمني صح
مدونة انسانة اللي كانت الفيزا لولوج عالم المدونات فصاحبتها اللي هيا دفعتي في اقتصاد وعلوم سياسية هيا اللي كانت المنارة ليا في عالم كنت أراقبه من بعيد وبحذر وبداخلي رغبة في الاقتراب منه لها كل التقدير مني
و المدونة الثانية .. هيا مدونة موجة مدونتي التي أصبحت اكتب فيها اختلاجاتي وصرخاتي وضحكاتي بدلا من توارى كسابقتها في درج مكتبي الصغير اللي على الشمال

للذكور فقط : أيهما تفضل كزوجة .. امرأة عاملة ، أم ربة منزل ؟
رغم كوني ديموقراطي جدا وأؤمن بقدر المرأة في مسيرة التنمية في المجتمع ، ولكن وباشتراط أن أكون قادر على تلبية متطلبات أسرتي ماديا فإني أفضل أن تكون زوجتي ربة منزل ، أظنها بذلك تكون أكثر راحة و أقدر على تلبية متطلبات بيتها وتربية أولادها و..... ( حذفت بمعرفة الرقابة )
لا بأس من بعض الأعمال المنزلية أو ممارسة هواياتها أو الأعمال الخيرية التطوعية
لسبب واحد
إذا كنت أنا وهيا سنعود من العمل في الساعة الثانية ظهرا فان من الظلم أن ارتاح أنا لحد ما تجهز الغدا
هذا مثال توضيحي ليس إلا لوجهة نظري و ليس تأكيدا على مقولة أن الطريق إلى الرجل .. معدته ههههههه

إذا تزوجت وأنجبت ولدين وبنتين .. أى الأسماء تحب أن تسمى ؟
ربنا يتقبل منك الفأل الحلو ده
البنتين : هناء طبعا و نورة
أما الولاد : جمال و توفيق
على فكرة أنا بأحب البنات اكتر من الصبيان لأني مؤمن إن البنت رزقها واسع

هل تعتقد أن توريث الحكم في مصر . . سيتم فعلا أم لا ؟
رغم عدم اعتقادي في ذلك إلا أني لا أكاد أستطيع أن أتنبأ بمستقبل الحكم في مصر و لا أن أتحسس وسط عتمة الظلمة التي نحياها ملامح الطريق .. فليرحمنا الله

في رأيك الشخصي : ماهو أفضل إنجاز لحكومة مبارك ؟ وما هو أسوأ عمل قامت به ؟
أفضل إنجاز في عهد الرئيس مبارك هو مشروع مترو الأنفاق اللي أعطى إشارة البدء في المرحلة الأولى منه عام 1982 م ، كنت حابب أضيف مكتبة الأسرة بس سمعت أخيرا إنهم اعدموا مجموعة كتب رجعت من المكتبات المختلفة لأنها ما بتتباعش وشايف إنهم كان ممكن يوزعوها على مكتبات المدارس أو أطفال الفقراء وهنا تحول المشروع إلى استثماري بحت

أما أسوأ عمل قامت به هو نسف الطبقة الوسطى وتكوين طبقة عريضة من محدودي الدخل والفقراء مقابل صعود شريحة رقيقة من رجال الأعمال إلى رأس الهرم الاجتماعي و السياسي في زواج بين السياسة و المال على حساب المصلحة العامة

ثم لمن تمرر هذا التاج ؟


أمرر التاج ده لياسمين محررة مدونة إنسانة














و أي حد راغب إنه يعبر عن رأيه من خلال التاج الإيجابي ده

هناك 45 تعليقًا:

  1. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ازيك يا احمد بالرغم انى زعلانه منك بس حبيت اقولك انو اجابات التاج دا معظمها عجبنى واجابات فى محلها
    اتمنالك كل خير

    توكا

    ردحذف
  2. كل مرة يعنى تحرجنى بشكرك ليا؟؟

    مش معقول كدة

    كل الحكاية انك زميل قدير جدا معرفتكش من خلال الكلية لانك قسم سياسة عربى وانا اقتصاد انجليزى .. بس عرفتك من خلال الفيس بوك ، اللى اتاحلى مرة انى اقرا شعر انت كاتبه ومكنتش مصدقة انك انت اللى كاتبه من جماله

    كان اسمه إنتهى التاريخ عندى واستدار لحد دلوقتى فاكراه .. ساعتها قلت اكيد عنده مدونة وبعدين اكتشفت انك مش عندك واحدة وبعيد عن التدوين نفسه

    فطبعا لما موهبة زى كدة تبقى حبيسة اوراق ومحدش بيقراها تقريبا تبقى مشكلة .. وكان لازم كلماتك دى تبقى مقروئة من ناس كتيييير اوى لانك فعلا تستحق ده

    انا معملتش فيك فضل ولا جميلة والله العظيم انت فعلا تستاهل .. ده غير ان مافيش أفضال بين الاخوات وبعضيهم يعنى

    مع أفضل التمنيات بالتوفيق لدفعة 2007 .. كانت معكم مراسلتكم إنسانة من أمام كمبيوتر منزلها

    سلام عليكم
    :D

    ردحذف
  3. أول تعليق عندك يا موجة برضو


    بص يا سيدي


    اولا اجاباتك رايقة وجميلة

    ربنا يبارك لك ويسعدك

    هي في نقطة عاوز اعلق عليها بس

    نقطة التشابه بين الأقباط والإخوان

    هو المفروض من وجهة نظري

    انه الحل تكون حكومة تكنوقراط

    بمعني ان كل فصيل يكون له تمثيل يكافئ نسبته في الشعب

    وعندئذ هيكون الاخوان كممثلين للأغلبية المسلمة كما أن للأقباط الحق في التمثيل الحكومي على أساس النسبة الشعبية

    الكلام هنا ليس دفاعا عن الإخوان ولكن إحقاقا للحق كما افهمه

    الموضوع هنا تمثيل شعبي أكثر منه تمثيل فصائل وتيارات

    ولو الناس اختارت حد غير الاخوان من عموم المسلمين يامرحب بيه مدام بيحقق المصلحة العامة

    دمت بخير

    ردحذف
  4. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بص بقه يا ياسى احمد
    انا مش زعلانه الزعل الفظيع يعنى كل الحكاية انى واخده على خطرى منك

    اولا
    لانو انت وعدتنى انو حتعلق عندى اول ما اخلص وانا ما بحبش حد يوعدنى بحاجه وماينفذهاش بس بينى وبينك مش دا السبب

    السبب انى لما لقيتك ما علقتش قولت مش مهم يمكن مشغول

    قولت خلينى اعلق انا
    وجيت عندك وعلقت علشان اطمن عليك وماردتش
    بردو مش دا السبب

    انت طبعا حتقول ايه البنت المجنونه العبيطه دى
    السبب بقه بصراحه انى لقيتك معلق عند الناس كلها الا انا
    يعنى عند سوووو وساره ودودو
    قولت يبقى بقه هو مش عاوز يعلق عندى اوك مش مشكله

    يمكن يكون سبب عبيط وانا عارفه
    بس انا حساسه جدا وبكره انى احس انو فى حد مطنشنى

    بس مشكلتى بردو انى ماقدرش ازعل من حد كتير وعبيطه وبنسى بسرعه

    بس انا فعلا عاوزه اعرف سبب تطنيشك ليا

    بس خلاص انا مش زعلانه من ساعة ماشوفتك معلق عندى

    اختك العبيطة توكا

    ردحذف
  5. عزيزتي توكا

    حقيقي انا اسف ، اسف جدا جدا جدا اني اكون من غير قصد تسببت في زعل إنسانة بعزها و بأقدرها

    زعلك ده و ان كان بينم عن رقة و رهافة حس غير غريبين عنك لكن في نفس الوقت ارجو انه ما كنش له اي دلالة على قلة ذوق مني

    حقيقي انا خلصت امتحانات الماستر يوم الخميس اللي فات وكان فيه مشاكل كتير و الله مستنياني

    و السبب الوحيد اني ساعات كنت باعلق عن ناس تانية واسيبك و لكن الناس التانية دول ما بيفتكروش مدونتي الا لما بيشوفوا تعليقي عندهم لكن انتي يا توكا ضيفة دائمة مرحب بيها في مدونة موجة المحندقة المتواضعة بتاعتي وتكادي تكوني صحابة مدونة

    ويشهد الله اني كنت بعتلك التاج ده و لكن لقيت دودو عاملة ده فكنت مستني لما تعمليه و اشوفه عندك

    و اعتبريه وعد مني ان ده لا يمكن يتكرر تاني لاني اتمنى و ادعو الله ان الظروف اللي مريت بيها الفترة اللي فاتت تكون ظروف طارئة لا تتكرر في المستقبل

    ( آي آم سو سوري )

    خالص تحياتي
    اخوكي المخلص دائما
    احمد

    صافي يا لبن

    ردحذف
  6. هاى موجة
    دى اول مرة عندك هنا
    مدونة لذيذة
    بس معجبنيش اجابتك عن المثلييين
    انا شايف ان دى حرية شخصية
    اشوفك قريب
    سلام

    ردحذف
  7. عزيزي حسام


    شرفتني زيارتك طبعا لاول مرة وشرفني اكتر تعليقك
    طبعا اكيد الاسشئلة دي موضع خلاف و مش من المطلوب انه يحدث اجماع مطلق على اي سؤال منهم
    لكن الغريب
    كان وقوفك عند سؤال زي ده له طبيعة خاصة تناقض طبيعتنا البشرية السوية في علاقات طبيعية ضمن اطار الدين و التقاليد اللي تحكمنا
    و مما لا شك فيه ان قضية المثليين مش حرية شخصية لانهم بيعملول حاجة حرام و فساد ممكن ينتشر لشريحة اكبر من المجتمع
    وطبعا ما فيش حد مننا يرضى انه يكون مثلي و العياذ بالله او ان يبتلى احد اقاربه بهذا الشيء
    ربنا يسترها معانا و معاكم و مع المسلمين
    مش متصور انا انه الدولة تسيب اتنين رجالة بيمارسوا علاقة غير لائقة او اتنين بنات في وضع لا يمكن السكوت عليه و يلزم تقوميهم حتى لو وصل الامر لسجنهم او ضربهم و الافضل ان يبدا بهذا اسرتهم سيكون لذلك وقع افضل على الحالات دي
    خالص تحياتي
    احمد

    ردحذف
  8. رائع وتفصيلي جدا لدرجة أنك قسمت الوزارات كمان
    :)

    ردحذف
  9. أحمد
    أنا جيت ، بس مش واحدة مشتركة في المدونة خاللللص ، بس مداومة على قراءة كل مقالاتك و عليك انت بقى تعرف أنا ميييين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  10. اجابات مقنعة وجميلة
    ربنا يخلي احمد الصباغ

    ردحذف
  11. موجة ازيك يارب تكون بخير
    ياجماعة ايه ده انا دودو موجة بياخد جزء من ردودي ويلصقه في مدونته
    مش عارفة بجد والله فرحانة اوي لده ولاهتمامك يااحمد
    ....
    اجاباتك فيها حاجات جميلة اوي
    وفي حاجات والله خلت نقاط في عقلي تومض اقصد ادتني اراء جديدة
    ...
    طبعا المسلمين مضطهدين اويييي في العالم تصدق احنا نسينا ده وقاعدين نفكر في المسيحين في مصر
    اه صحيح في مصر في تفرقة في المعاملة بينا وبينهم بس احنا كمسلمين نسينا اننا منبوذين ومضطهدين ومطرودين من اي بلد غير عربي
    .....
    معاك حق في حكاية الاعلام انه بينشر ظاهرة الشواذ والكلام ده
    ....
    ابو تريكة ده فلتة والله بجد ده نور وجه مصر يارب يارب يحفظه وميتحولش ويبقي ابراهيم سعيد
    ......
    احمد شاكرة جداااااااااااا مش عارفة ليه بالظبط بس انا مبسوطة وخلاص محدش يسألني ليه
    :))))))))))
    بس يلا اشوفك دايما بخير يارب
    دودو

    ردحذف
  12. السلام عليكم
    اول شكرا ع تمريرك التاج ليا
    ثانيا انا استمتعت باجاباتك جدا
    لانى اول مرة اعرفك من قريب
    :)

    ردحذف
  13. السلام عليكم

    مش عارف ليه محدش بيعجبني ياخويا؟؟!!
    ده مش تكبر ولا غرور ولا حنكلولو

    بس انا حاسس انه محدش دماغو بتفكر زيي

    فانا معترض على نص او قول 7 اجابات من اللي عندك

    وده برضه مش معناه انك وحش...
    سيبني بقى اقرى بقيت البلوج
    سلااام
    ادم

    ردحذف
  14. عفور المدينة
    --------------
    طبعا داه بعض ما عندكم بس دي رؤية متواضعة مني مع شوية أمل في مستقبل افضل لمصر بلدنا اللي اكيد كلنا بنحبها

    Anonymous said...
    --------------------
    تقريبا ممكن أكون قدرت اوصل ليكي انتي واحدة من اتنين ، يا .... يا اما ....
    بس ما فيش حاجة اسمها اشتراك في المدونة وكلكم ضيوف اعزاء عليا

    هوندا
    -----------
    مستني حلك على التاج على أحر من الجمر وسعيد بمعرفتك عن قريب

    آدم
    -----------
    مش عارف اترجم كلام سيادتك و مش فاهم سبب لزعلك دا انا ما قلتش الا كل خير
    وبافترض انه من الطبيعي اننا نختلف
    لكن مش في نص الاجابات و الا يبقى انتا اكيد مش مصري هههههههه

    ردحذف
  15. احمد ازيك
    صحيح البنات نعمة والرسول عليه الصلاةو والسلام كان ابو البنات
    وابو البنات في الجنة
    كل ده ماشي
    بس المشكلة الكبري بقي
    اني معنديش اخوات اولاد احنا كلنا بنات
    ودايما كنا بنعاني من عدم وجود حد ياخدلنا حقنا لو حد ضايقنا او عاكسنا واحنا بطبعنا خجولات فبنتكسف من ابويا
    وانا بالذات كان نفسي في اخ ولغاية اللحظة دي
    غير كل ده احنا فعلا مش في عصر البنات ..البنت في الزمن ده بتتبهدل ومجني عليها في كل حاجة
    جايز تحسبني من بتوع الجمعيات النسائية بس ابدا والله
    بس بجد انك تبقي بنت يعني اسخف خلق الله يترازل عليك وياخد حقك
    وكمان انتم مش بتنجبوا يعني مش بتتعبوا زينا ولا بتموتوا اثناء الولادة ولا بتقعدوا 9 شهور تعبانين ولا نزيف ولا معاكسات ولا اجهاض ولا اغتصاب ولا حد يلمسك وانت ماشي وتصرخ ولا حد يسأل فيك.. ولا حد يتحكم فيكم ويجبرك انك تروح ومتروحش وتلبس ومتلبسش وتصاحب او متصاحبش
    ....
    احمد ربنا علي نعمة الرجولة
    بس تسمحلي احسدك انك راجل
    :)))))))
    معلش حبة فضفضة بدل مااموت يااحمد
    احم احم لو حابب تحذف التعليق ده اوك عشان ممكن يضايق الي يقراه
    يومك فراولة يارب
    دودو

    ردحذف
  16. موجة اوعي تحسبني معقدة
    انا بس والله شفت قرف كتير من الاولاد فبقيت مش عاوزة انجب بنت عشان متتعرضش للي شفته منهم
    مضايقات وكده اقصد
    اوعي تفهمني غلط
    موجة بص اقرا التعليق ده واحذفه عشان احسن حد يحسب حاجة اكبر من المضايقات
    هههههههههه
    مش هتحمل شتيمة تاني فيا
    يلا ربنا يحفظك ومتبقاش من الشباب السيء
    دودو

    ردحذف
  17. دودو
    مساء الفل
    الحياة لوز يا فندم
    اولا تسمحيلي اكون اخوكي يا دودو
    انا بقى اخواتي كلهم بنات علشان كده اعرف كويس ازاي اعامل اي بنت باتعامل معاها كاخت بسهولة شديدة سواء أيام الكلية أو في الشغل
    الموضوع ده سببلي ظغوط وحدود كتيرة ابسطهم ان عمري ما كنت اقدر اعزم حد صاحبي في البيت او اني ادي نمرت البيت لاي حد او ان اي حد يطلبني كتير في التلفون لانه البيت فيه بنات
    مش اجبارا من اهلي و الله يا دعاء بس انا اللي كنت مقتنع بكده

    طبعا خلق ربنا ما نقدرش نعترض عليه او نقول ليه و اشمعنى انا لكن اكيد كل واحد او واحدة مخلوق لغاية منه سبحانه

    معاكي ان الست بتتعب اكار من الراجل في امور كتير و معاكي في وجود طبيعة شرقية الى جانب بعض التجاوزات من بعض الشباب التي لا يمكن بناء تعميمات عليها

    انا مقدر شعورك ده و كلامك ده و للاسف شعورك حقيقي في مجتمع زي اللي بنعيشه

    خالص تحياتي
    احمد
    انا مش حاشيل التعليق يا دودو لانك ما قلتيش حاجة غلط انتي بتعبري عن رايك بوضوح وصراحة وده حق بتكفلهولك المادة رقم

    ردحذف
  18. طبعا مقدر للسيدات ودورهم في المجتمع
    و على فكرة رايي في ان الست تبقى ربة منزل ده من تقديري ليها و عدم رغبتي في بهدلتها

    عارفة

    النهاردة نورة اختي هيا صغيرة قرات مدونتك عندي في البلوج قالتلي البت دي واخدة القصيدة بتاتعك

    قلتلها ازاي قصيدة ايه بالظبط

    بتقولي سجل انا عربي مش دي القصيدة اللي انتا كا اذاعة كنت بتقولها و كنت مزهنقنا منها زمان
    هههههههههههه
    من كتر حبي ليها افترتها قصيدتي

    ربنا يكرمك يا دعاء
    خالص تحياتي
    احمد

    ردحذف
  19. ههههههههههه
    انا والله افتكرت نفسي حرامية خلتني اشك في نفسي اختك
    ربنا يكرمها يارب
    سلامي لها وقلها خلتيها تشك انها حرامية فعلا
    ربنا يخليكوا لبعض
    استني اللهم لا حسد
    ههههههههههه
    شكرا يااحمد

    ردحذف
  20. طيب انا مشفتش اسمى فى اى وزاره خالص
    يا عم سيب لى حتى الماليه انا راضيه
    وبعدين انت اخدت الرئاسه والخارجيه والداخليه كمان ؟؟
    يلا
    انشاله ماحد حوش
    اجابتك بجد عجبتنى

    ردحذف
  21. موجة سؤال هو انت اسمك احمد توفيق؟؟
    اصل لسه شايفة ايميلن الي باعتهم اسمه احمد توفيق
    لقيتهم علي ايميلي في جوجل
    انت احمد توفيق؟؟
    بس لو انت الي باعتهم ده يبقي حلو اوي اصل كلامه ذوق اوي كده ويحسسني اني بنت مهمة
    دودو

    ردحذف
  22. ربنا يعينك على التاجات دى
    و اجاباتك كانت ف محلها و واقعية

    دى اول زيارة

    تحياتى

    ردحذف
  23. اولا اشكرك على زيارة مدونتي وعلى الكلام الجميل اللي انت كتبته
    ثانيا ابدي اعجابي بردودك الجميلة والتي بها شيء من المرح وخصوصا سؤال الوزرات
    مدونة جميلة
    شكرا

    ردحذف
  24. فرنسا هانم
    ------------
    اهلا نورتي المدونة شاكر تعليقك وذوقك بس انتي عارفة اكيد راودني ان اقسم الوزارات على الحبايب و الجيران هههه بس مش حنكون عملنا حاجة انا الوزارات السيادية زي الدفاع و الداخلية دي ما اضمنش فيها اخويا انا صحيح حاطط ناس كويسة وناوي اظبط البلد فمن حقي احافظ على الكرسي ولا ايه

    ايمان الطاهر
    -------------
    زيارتك اسعدتني و اتمنى ما تبقاش الاخيرة ميرسي على ذوقك ليكي عندي زيارة يا ستي

    دوللي
    ----------
    بعذ ما عندكم يا دوللي و الله انا شفت مدونتك قبل كده وعجبتني لكن مشكلتها الوحيدة انك ما بتمتعيناش كتير وبتتاخري بين كل بوست و بوست نتمنى نقرألك اكتر

    ردحذف
  25. السلام عليكم ورحمة الله

    اولا اشكرك اوى انك جيت عندى وقولت لى انك جاوبت التاج

    ثانيا اشكر صديقتى وأختى العزيزة دودو
    صاحبة مدونة
    paranoia, magnetic & dramatic girl

    أنها مررت لك التاج واديتنا فرصة نسمع كلامك الأكثر من رائع

    تعليقى بقى على أجاباتك

    أولا وقبل أى حاجة وبغض النظر عن الإجابات

    أسلوبك فى الكتابة فوق الوصف فى الرقى والقدرة على التعبير عن فكرك وانا مش مصدق سنك وحاسس انه مكتوب فى البروفايل غلط وحاسس انى قدام كاتب كبير

    ثانيا اجابتك بتقول انك صاحب فكر وفى اجاباتك بالتحديد كانت مفاجأه ليا

    تعرف

    انا مهتم اوى اكتر من ما تتخيل انى اعرف ردود الناس على الاسئلة دى

    وهعمل حفلة صغنونة فى مدونتى فى شهر مارس هناقش فيها الاجابات دى وهنحللها سوا ونعمل احصائيات كمان

    وان شاء الله هتكون معانا

    تحياتى لك

    أحمد

    ردحذف
  26. اولا مبروك لأول تاج
    :)
    ثانيا مرسي انك افتكرتني بجد فرحت قوي
    :)
    و ربنا يرزقك بإسراء و جمال و توفيق
    :D
    وعقبال لما تبقى رئيس الجمهوريه
    :D

    ردحذف
  27. أوعى تزعل يا موجة ان شاء الله مصر تبقى أحسن في الماتشات الجاية . يا رب ياااااااااا رب .....

    ردحذف
  28. ازيك يااحمد
    يارب تكون بخير
    اش اش ياعم التاجات نازلة عليك وهيصة بقي وكده
    :p
    احمد توفيق شكرا اوي واسفة كمان لاني لسه شايفة الرسايل منك اصل ايميل الي علي جوجل مش بفتحه
    كنت هقلك ايه اه الصباغ اشاد بيك وقال عليا اخته ياخراشي انا فرحانة اوي والله انا بقي ليا اخوات كتير هنا
    ....
    الله حافظ
    دودو

    ردحذف
  29. عزيزي احمد الصباغ
    ------------------
    ايه ده كله ايه دا كله
    حضرتك اكيد غلطان في المدونة يا فندم
    اكيد الكلام الكبير الرائع ده موجه لشخص تاني غير يا خال
    احرجتني بكرمك وذوقك
    ونورتني بزيارتك
    واسعدتني باني اكتسبت صديق جديد في عالم التدوين اللي انا سعيد جدا باني اصبحت فرد فيه
    ربنا يكرمك
    وكل سنة و مدونتك بخير و اكيد حنكون معاك في شهر مارس باذن المولى

    paranoia,magnetic & dramatic girl
    ----------------------
    فرحانة فيا يا دودو
    ماشي
    انا مش زعلان الا على البوست اللي راكنه من ساعة ما تاجك جيه اما موضوع التاجات ده جميل ومسلي
    اصعب ما فيه اني باحاول اكون صادق جدا وصريح في امور ينطبق فيه المثل اللعين اللي بيقول :
    سعات الكذب بيكون منجاة
    أو العبارة المقيتة :
    امشي جنب الحيط

    ردحذف
  30. روزا
    ---------
    الله يبارك فيكي ياروزا
    مستني ردك على التاج
    شدي حيلك

    ردحذف
  31. أحمد

    انت نورت مدونتى
    ولو كنت اعرف انك جاى
    كنت عملت لك كابيتشينو
    او عزمتك على قهوة فرنساوى هنا
    فى شتوتمواى كافيه

    اجابتك على التاج جميلة
    هادية وعاقلة
    من غير انفعال او ثورة
    وده يدل على انك شخصية ناضجة

    تحياتى لافكارك

    كاميليا

    ردحذف
  32. ممممممممم

    بص... بما إن معظم الأسئلة داخلة في النطاق السياسي فأنا مش حعرف أعلق أوي يعني .. إنت عارف ماليش في السياسية بس لفتة جميلة منك إنك تحط صورة الإنسان أبو تريكه وتعينة كمان وزير للشباب والرياضة

    بجد يارب أبو تركية يكون عدوى وتصيب معظم شبابنا في مصر

    انا جاية كمان علشان أمضي حضور وأنور المدونة

    يلا سلامات

    ردحذف
  33. رغم عدم اتفاقي معاك في بعض الاجابات
    الا اني لا املك الا ان احترم وجهة نظرك القيمة
    تحياتي

    ردحذف
  34. تمام
    اجابات موزونة و معقولة
    بس انا عندى اعتراض ( وده من حقى ) فى نقطة أثرتيها بخصوص الإخوان
    يقول الأستاذ جمعة أمين : هدف الإخوان الأول هو إقامة الدين وليس السعى نحو السلطات و التهافت عليها
    وقولة بعض الناس بأن الإخوان هدفهم هو المناصب السياسية فذاك انسان لم يكلف نفسه يوما بالإطلاع على فكر الجماعة
    اذا اردت ان تعرف جماعة بحق
    عليك بثلاث أشياء
    1 - معتقداتها و تصوراته
    2 - أهدافها وغايتها
    3 - وسائلها
    أما مدى النجاح و تأثيرها فيتم ذلك عن طريق النظر الى الأشخاص الممثلين للجماعة و اختبار سلوكهم و أخلاقهم كمجموعة و مدى تأثير دعوتهم فى فى أنفسهم أولا ثم فى من حولهم
    وهل تظل دعوتهم بعد فناء هؤلاء الأشخاص ؟
    ولو نظرنا الى حركة الإخوان الإصلاحية ووضعنا لها وسائل سنجد ان الوسائل متعددة ولكن تختلف أهميتها باختلاف تأثيرها فى المجتمع
    وفى ظل الوقت الحاضر الذى أصبحت فيه السياسة تمثل الدور الرئيسى فى التغيير ولنقل أنها هى التى تتحكم فى دمى الشطرنج كان على الجماعة المسارعة بالمشاركة فيها كوسيلة
    وشىء آخر
    أن السياسة يعتبرها الإخوان و أى مسلم مثقف واع أنها جزء لا يتجزؤ من الدين فالدين كتلة واحدة لا يقبل التجزءة وهذا ما وعاه المسلمون الأولون
    وكما أن الإخوان شاركوا فى السياسة فقد استطاعوا ان يشاركوا الناس مجتمعهم و أحوالهم و مشاكلهم و هذا ما أعطاهم شعبيتهم كما ذكرت وذاك أيضا ضمن الحركة الإصلاحية للجماعة
    فالدين الإسلامى ليس مجرد خطبة فى مسجد او قال الله وقال الرسول فقط
    وانما قال البنا رحمه الله عن دعوة الإخوان : دعوتنا دعوة سلفية و طريقة سنية و حقيقة صوفية و هيئة سياسية و رابطة علمية ثقافية و جماعة رياضية و فكرة إجتماعية

    أهناك مصطلح أخر للشمولية بعد ذلك ؟!!

    شىء أخر
    لم أستطع أن أحدد موقفك من الأقباط بعد بالنسبة للحكم
    جزاكم الله كل خير
    السلام عليكم

    ردحذف
  35. السلام عليكم

    على فكرة أنا بأحب البنات اكتر من الصبيان لأني مؤمن إن البنت رزقها واسع


    مش كده بردو ... قولهم بقى
    هههههههههههههه
    اكتر اجابة عجبتني


    ولو انى كنت طمعانة في وزارتين
    ( الاعلام والتربية والتعليم)
    بس مش أزمة
    التضامن الاجتماعي تمشي

    سلاماتي

    ردحذف
  36. أنا فخوووورة بيك و بحبك كتييييييييييييير

    ردحذف
  37. بظهر ان الصباغ طبع 2000 نسخة من نفس التاج دة علشان يفرقه علي المدونات كلها
    اجاباتك كلها جميلة
    انا مريت بالتاج دة برضة مررهولي خالوا احمد

    اسئلته جميله علي فكرة

    ردحذف
  38. الى عجبنى فى الاجابات ان وزير الخارجيه هيبقى عمرو موسى و وزير الرياضه ابو تريكه
    والى زعلنى انى مش لاقى مكان لوزاره فاضيه ابقى وزيرها ؟

    ردحذف
  39. (:

    ميرسي علي التاج

    واجابتك جميله

    ردحذف
  40. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    ازيك يا احمد ايه الاخبار وايه اخبار الجو عندكم

    قلنا بس نسلم ونطمن عليك

    أختك توكا

    ردحذف
  41. احمد يارب تكون بخير
    انا بس بسلم عليك عشان ليا فترة معرفش عنك حاجة بسبب مشكلة النت
    الله حافظ
    دودو

    ردحذف
  42. كاميليا
    -----------
    زيارتك تسرنا وكابتشينيك يضرنا
    هههههههه
    معلش اصلي مش باحب الكابتشينو لانه بيعمل شنبة و انا ما باحبش الاشنبة
    هههههههههههه

    RAMA
    --------
    شكرا يا راما و طبعا ابو تريكة ما فيش خلاف عليه راجل حبوب جدا

    أحمد سمير
    ----------
    طبعا الاختلاف في البتاع لا يفسد للبتاع قضية ههههههه مرحبا بيك يف موجة يا ابو حميد لك كل التقدر مني

    mo'men mohamed
    -----------------
    ايه يا عم الكلام الكبير ده انا كل مل قصدته اني اقول انه ممكنن نتكلم عن حق المسيحيين في تمثيل سياسي في البرلمان للتعبير عن حقوقهم و طبعا موضوع رئاسة الجمهورية او الوزارات مش داخلة في كلامي ده ليهم فقط تمثيل في البرلمان للتعبير عن مالهم كلام واضح
    اما الاخوان فدول من ضمن باقي الشعب مش جماعة متمايزة
    اما القول بانهم مش بيسعوا لمناصب سياسية فده كلام لم يعد مقبولا على الاقل في الوقت الحالي سواء هما عايزين المناصب لاغراض الاصلاح او لاغراضهم الشخصية لكن هما في الاخر بيسعوا للوصول للسلطة امال عايزين يبقوا حزب سياسي ليه ؟

    ردحذف
  43. mesh2dra
    ------------
    انا مش قادر اعبر لك عن حجم سروري لزيارتك وقراءتك البوست و رايك الكريم لاني باقدر رايك جدا ف المواضيع دي
    ووزارتين مش كتير عليكي والله
    بس كده دي تبقي محسوبية و كوسة ههههه

    david santos
    ----------------
    مع اني مش فاهم حاجة لاني مش باقرأ ايطالي على نا اظن ده ايطالي
    بس فهمت ان حضرتك بتحب مصر وبتتمنالي ويك اند سعيد
    و أنا كمان زي ما انتا قلت بالظبط

    Dr-Abd-Alrahman
    ----------------
    شكرا و اكيد حاقرأ اجاباتك على التاج ده باذن الله

    صوت من مصر
    --------------
    رغم اني عايز اقلل عدد الوزارات علشان ضمان الفاعلية بس مش خسارة فيك وزارة
    تحب تمسك وزارة ايه
    هههههههههه

    ردحذف
  44. إسراء
    ----------
    اخلا بيكي نورتي المدونة و مستني اجابتك على التاج التحفة بتاع الصباغ ده و بتاع دودو كمان علشان ما تزعلش هههههههه

    توكا
    ---------
    ايه اخبارك معلش و الله ما عرفت ادخل المدونة خالص علشان موضوع الكابلات ده وقطع النت

    دودو
    --------
    منورة وحارد عليكي بس عندك في المدونة

    ردحذف

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...