الأربعاء، 23 مارس 2011

كنت فاكر.. إلي سوزان مبارك في عيد الأم


ماما سوزي إسمحيلي

وكنت متعود في عيد الأمهات

إني أحلم إني ببعتلك هدية

من بوكيه ورد لقماشة تفصليها جلابية

بس قررت السنادي

إني أحرق كل حاجة تكرر الحلم إلي فات

صورتك المرسومة فوق كتب القراءة للجميع

إسمك على إسكان في حارة

صوتك في كل التسجيلات

أصللي قررت السنادي

إني أهديها الليلادي

لأم تانية.. هي ست الأمهات

أم محتارة تعيط ولا تضحك

لما تفتكر إبنها البطل إللي مات

الشهيد يا أم البطل مابيتبكيش

أصله بيضحي بروحه لجل ما الأمة تعيش

ماما سوزي

تسمحيلي بإني أكتبلك جواب

كلمتين إستحمليهم.. شك وشوية عتاب

أصلي مش ناقص خديعة ووهم

مش ناقص عذاب

إتولدت عرفت إنك.. ماما سوزي

كنت خايف إني أموت

وأنا فاكر إنك.. ماما سوزي

في النهار خارجة وفوق وشك مساحيق البراءة

تفتحي مشغل ومصنع تطبعي في كتب القراءة

وأما ييجي الليل يليل أكتشف فيكي الدناءة

كنت فاكر من غباوتي.. ومن طيابتي.. ومن سذاجتي

إنك النقطة المضيئة

في عصر مليان بإللي دمر وإللي خرب وإللي خان

عصر خلى نهارنا ذل وليلنا معجون بالهوان

إللي عايز بس قوته ومتعته دخان سيجارة

يقتلوه ميت مرة لما.. يسمع إن إبنه إللي متغرب

بقاله خمس سنين.. لما جيه في لحظة يقرب

كان نهايته في حضن عبارة

خادته وراحت غويط

أما بنته إللي حيلته.. جرجروها للدعارة

وإللي سرقوا وإللي قتلوا وإللي نهبوا بالعبيط

بيحلفوا قسم الوزارة

ماما سوزي

بطلي دور الضحية

إنتهت آخر فصول المسرحية..

وكل شيء بان ع الطبيعة

افتكرت إنك بريئة

وإتضحلي إن إنتي غارقة في الخطيئة

كنت فاكر من غباوتي.. ومن طيابتي.. ومن سذاجتي

إنك إنتي ماما سوزي

بس للأسف اكتشفت

إن مش ممكن تكوني ماما سوزي

وإنتي عايشة نص عمرك في الجاكوزي


القاهرة

21/3/2011

هناك 25 تعليقًا:

  1. روووووووعه

    قريتها من اولها لاخرها

    اسلوب ساخر ومنسق

    وسلاسه في التعبير

    موفق

    ردحذف
  2. السلام عليكم

    انا عارفه اني مقصره معاك في التعليق والمتابعه الفتره اللي فاتت ولكن ده كان لظروف :)

    عندي بوست وطلب مهم ارجو المساعده فيه :)

    http://mal2atlhash3noan.blogspot.com/2011/03/blog-post_24.html

    ردحذف
  3. تسلم ياعمرو
    نورت المدونة بجد

    ردحذف
  4. اقصوصة
    *********
    تعليق رائع
    ومجاملة أكثر من رقيقة
    خالص تحياتي
    ونورتي المدونة بجد

    ردحذف
  5. فتاة من الصعيد
    *****************
    ههههههههه يبحان الله دا أنا اللي شايف اني مقصر في حقكم كلكم هههههههه
    انا رايح مدونتك حالاً
    نورتي موجة

    ردحذف
  6. يممة شاردة..
    ميرسي جدا على زيارت
    ومجاملتك الرقيقة

    ردحذف
  7. السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

    كلمااات وايد حلوووه ^^

    حبيت الموضووع =)




    مدونة جميله

    ردحذف
  8. daloo3a
    ********
    ربنا يكرمك يارب..
    تعليق ظريف وخفيف..
    خالص تحياتي
    احمد

    ردحذف
  9. دى مش ست الحبابيب انما ست المصايب

    مصر تعرضت لاكبر عملية نصب فى تاريخها

    ردحذف
  10. tears
    *******
    نورتي المدونة
    هي فعلاً كانت ست المصايب
    ههههههههههههههه
    خالص تحياتي
    احمد

    ردحذف
  11. جامدة فعلا كلنا كنا مخدوعين

    ردحذف
  12. جامدة فعلا كلنا كنا مخدوعين

    ردحذف
  13. جامدة فعلا كلنا كنا مخدوعين

    ردحذف
  14. جامدة فعلا كلنا كنا مخدوعين

    ردحذف
  15. جامدة فعلا كلنا كنا مخدوعين

    ردحذف
  16. اختي موجة ..

    انا سعيدة بالعثور على مدونتك وتعليقي فيه لاول مرة .. مش عارفة كيف وصلت المهم اني وصلت بالسلامةلهنا .
    عندما كنت صغيرة كنت اسمع كلمة ماما سوزان وكنت اقول في نفسي ، هو احنا ليه مافيش عندنا ماما سوزان زيهم ؟؟؟ بس هلقيت باقول الحمدلله انه مافيش عندنا ماما سوزان ولا ماما مريهان حتى... وعلى قولة محمود حميده ماتقولش سوزان دي امي .. امك نايمة جوا ..
    اعجبني تواجدي هنا فتقبلي تحيتي وتقديري.

    ردحذف
  17. Malooka Yousef
    ***************
    نورتي المدونة
    واسعدني جداً تعليقك
    كلك ذوق
    خالص تحياتي
    احمد

    ردحذف
  18. وجع البنفسج
    ************
    طبعاً اسعدني وصولك لمدونتي وعثورك عليها وسط امواج المدونات اللي على النت ( برضه متحيز لمدونتي موجة ههههه)
    اولاً احب التنويه اني والله راجل واسمي احمد وسبب تسميتي لاسم موجة كان سببين :
    الاول اني كان نفسي ابقى موجة لانها رغم ضعفها فهي بالارداة بتنحت في الموج
    والثاني : ان ماكانش فيه مدونة بالاسم ده
    نورتيني
    وحروح مدونتك اشوفها
    خالص تحياتي
    احمد

    ردحذف
  19. عندك حق يا احمد
    كلماتك مؤثره جدا
    وبجد قولت كل اللي في قلوبنا
    كنا رزمان موهومين بالبراءه
    بس خلاص بانت الحقيقه المره
    ومش نصدق خاينين تاني
    لان احنا في زمن الوحووووش


    يسلم قلمك يا فنان

    ردحذف
  20. ساسو
    *****
    ميرسي جداً غلى زيارتك وتعليقك الرائع ده وكلمة فنان دي وسام على صدري..
    فعلا ماعادش عندي ثقة في حد..
    وعلى رأي محمود حميدة في فيلم آسف على الإزعاج..
    ماتقوليش مصر دي أمي.. أمك نايمة جو هههههههههه
    خالص تحياتي
    أحمد

    ردحذف
  21. برافووووووو عجبتني اخر شي ، بس عندي سؤال كيف حطيت التقيم و بتاعت الفيس بوك؟

    ردحذف
  22. روووووعة
    واكثر من روعة

    ردحذف
    الردود
    1. شكراً ليكي ، واضج جداً إنك بتاخدي جولة في المدونة ، وده شيء بيسعدني :)

      حذف

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...